Jste zde
Premiérův syn je pro školné do 15 tisíc korun
21.8.2009, Kateřina Perknerová, Boleslavský deník Praha/ Ještě vláda premiéra Jana Fischera by chtěla pohnout s kládou, která málem zlomila vaz exministru školství za zelené Ondřeji Liškovi. Tou byla příprava nového zákona o vysokoškolském vzdělání. Akademická obec se postavila proti východiskům, jež nastínil tým profesora Petra Matějů. Liška pak vzdal projednání věcného záměru zákona ve vládě. Bílá kniha, kterou zpracoval Matějů a jeho lidé, počítala nejen s převratnými změnami v řízení univerzit, ale také se zavedením školného. V tom nyní Matějů a nový odborný garant projektu Reforma terciárního vzdělání, premiérův syn Jakub Fischer, budou pokračovat. Před třemi týdny na tento post rezignoval David Václavík, jehož jmenoval Liška. „Potřebovali jsme urychleně nové vedení, Jakub Fischer byl nejlogičtější volbou,“ říká Matějů. Od angažmá Fischera, který je docentem na Vysoké škole ekonomické, si ministerstvo slibuje zlom v komunikaci s vysokoškolskými funkcionáři. Školné je motivace „Schválení zákona o finanční pomoci studentům považuji za nutnou podmínku pro zavedení školného,“ řekl Deníku Fischer. Podle něj by školné nemělo sloužit jen k rozvoji škol a jako úleva veřejným rozpočtům. „Školné je třeba zavést hlavně kvůli motivaci studentů a jejich vyšším nárokům na pedagogy a kvalitu vzdělání. Osobně bych byl pro 10 až 15 tisíc korun přímého školného za každý rok studia,“ řekl Fischer. Zdůrazňuje zároveň, že vysoké školství potřebuje radikální proměnu: „Počet studentů vzrostl za deset let o sto tisíc, v řídících strukturách škol ani v systému jejich financování se ale nezměnilo nic, což je neudržitelný stav.“ Výzkumný projekt, který zjistí i postoj vysokoškoláků ke školnému, se rozběhne příští týden. Společnost SC&C, která na jaře vyhrála výběrové řízení, osloví 56 tisíc studentů, kteří by měli vyplnit rozsáhlé dotazníky. „Tato část projektu, který je kompletně hrazen z evropských fondů, přijde na dva a půl milionu korun. Vysokoškoláci odpovědí na otázky ohledně jejich ekonomické situace během studia, mezinárodních pobytů, bariér pro zavedení školného a hodnocení kvality vzdělání na škole,“ vysvětlil Matějů. Výsledky této sociologické studie budou k dispozici v listopadu, průzkum mezi pedagogy už je dokončen. Oba pak poslouží k vypracování obou základních vysokoškolských norem. http://www.denik.cz/z_domova/sef-projektu-fischer-20090821.html