Jste zde

Noc vědců a vědkyň - organizuje Sociologický ústav

10. 9. 2009
Letošní Noc vědkyň a vědců tematicky navazuje na loňský večer Proměny vědění: za zrcadlem znalostní společnosti. Naším cílem v loňském roce byla diskuze o tom, jaká znalostní společnost nás může čekat, pokud se naplní vize reforem vědy a výzkumu a vysokého školství, a zda existují alternativy této vize. Diskutovali jsme o tom, zda budeme žít v takové (znalostní) společnosti, která upřednostňuje bezprostřední ekonomický profit a preferuje aplikovanou znalost, která vzniká pro potřeby průmyslu a spotřeby a je chráněna patenty, či zda budeme se znalostní zacházet jako s veřejným statkem, a to nejen v tom smyslu, že bude nejen veřejně dostupná, ale také že veřejnost a občanská společnost bude mít prostor pro to, aby se na směřování vědy a výzkumu podílela. Hovoříme-li o znalosti jako veřejném statku, nehovoříme pouze o výzkumu základním, ale i o výzkumu aplikovaném, který však není zaměřen na finanční profit, ale pro společnost má důležité ekologické, sociální a kulturní přínosy. Právě tyto rozličné způsoby, jak lze využívat vědění, budou prvním z témat letošní noci vědců. Druhé téma, které je úzce navázáno na proměny současné vědy, jsou vědci samotní, respektive vědecké dráhy v akademickém prostředí. Současné diskuze o financování výzkumu zmiňují často potřebu udržet kvalitní vědce v České republice a poskytnout začínajícícím vědcům přitažlivou perspektivu. Financování výzkumu je jedním z klíčových faktorů postavení a možností vědců, není však jediným. V příspěvcích a diskusích k vědeckým drahám se zaměříme na pozici začínajících vědců, respektive na to, jakým otázkám a problémům čelí mladí vědci, jaká je jejich role ve výzkumné praxi a jaké mají profesní vyhlídky v současném akademickém prostředí. V rámci diskusního večera vystoupí socioložky Marcela Linková a Tereza Stöckelová a molekulární biologové Petr Svoboda a Štěpánka Vaňáčová. Dramaturgie a moderování večera: Alice Červinková http://www.zenyaveda.cz/html/index.php?s1=1&s2=3&s3=16&s4=1&s5=4&s6=0&m=...