Jste zde

29. 6. 2011 - Konference „Právní rámec reformy vysokých škol“ - Praha, Liechtenštejnský palác

1. 7. 2011
Zástupci Fóra Věda žije! se zúčastnili konference „Právní rámec reformy vysokých škol“ uspořádané 29. června 2011 z iniciativy nově jmenovaného náměstka MŠMT Ivana Wilhelma v rámci projektu IPn Reforma terciálního vzdělávání. Cílem této konference bylo vyvolat širší diskuzi zástupců akademické obce o sporných bodech návrhu věcného záměru nového zákona o vysokých školách (dále Návrh), jenž byl v uplynulém období vypracován MŠMT prakticky bez účasti odborné veřejnosti a po svém zveřejnění na podzim 2010 sklidil kritiku ze stran univerzit a dalších institucí. Konání této plenární konference profesor Wilhelm označil za první krok k obnově komunikace mezi MŠMT a akademickou obcí a vyjádřil svou dobrou vůli zde vyslovené návrhy a doporučení zohlednit v probíhajícím legislativním procesu. Během úvodní plenární diskuze a navazujícíh kulatých stolů byla debatována témata: 1.) Autonomie, samospráva, vnitřní struktura VŠ, orgány VŠ a jejich kompetence 2.) Hodnocení kvality a akreditace 3.) Kariérní dráha akademického pracovníka 4.) Struktura studijních programů Přítomní reprezentanti akademické obce se shodli na následujícím: Správní rada nemůže být konstituována jako neodvolatelná. Je nutné eliminovat její přílišné kompetence a vyvážit je konkrétně definovanou odpovědností. Namísto navrhované „Agentury pro kvalitu vysokého školství“ by bylo žádoucí spíše posílit kompetence a aparát stávající Akreditační komise. Je třeba lépe definovat a odstínit poslání a roli docenta a profesora a podle toho řešit jejich kvalifikace. Zavedení systému fixního počtu docentských (?) a profesorských pozic poškodí kvalitu systému, neboť dojde k podvázání motivace, perspektiv a karierního růstu. Zazněly rovněž obavy z důsledků případné kolize "starých" a "nových" profesorů. Zejména pro technické vědy představuje stávající tříletý bakalářský program zásadní problém. Je třeba zvážit regulérní alternativu "dlouhých“ studijních programů.